2020
(Een stukje van het Persbericht)
‘Hans Davids Museum Zandvoort’ (HDMZ)
HDMZ: Meer dan een museum alleen.
Solo-tentoonstelling: Slide to Waste by Marcelo Segall
Het gloednieuwe Hans Davids Museum in Zandvoort (HDMZ) opent op zondag 1 maart 2020 voor het eerst haar deuren voor het publiek met een spectaculaire tentoonstelling.
Bezoekers worden uitgenodigd het museum op een bijzondere manier te ontdekken: in het donker en verlicht door prachtige kunstwerken van de hand van kunstenaar Marcelo Segall (1970). Zijn werk wordt van binnenuit verlicht, waardoor een bijzondere, mystieke ambiance gecreëerd wordt.
Het nieuwe museum wil in deze donkere dagen het gloednieuwe particuliere museum in het licht zetten met deze verrassende tentoonstelling, wat goed aansluit bij het onnavolgbare gedachtegoed van de in november 2019 overleden oprichter en schenker van het museum Jan F. van Beelen (1936-2019).
2017
Het Noordbrabants Museum wijdde de eerste tentoonstelling aan vijf decennia hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst. Ter gelegenheid van de tentoonstelling is er een catalogus uitgebracht: Catalogus: Joost de Wal – Wout Herfkens. Bij de opening van deze Tentoonstelling heb ik mij in de datum vergist. Tot mijn grote spijt.
Lange tijd sierden veel goedkope, massaal gemaakte gipsen heiligenbeelden de Nederlandse rooms-katholieke kerken en huizen. Vanaf de jaren zestig tot heden hebben kunstenaars de devotiebeelden verspijkerd en verzaagd en zo getransformeerd tot kunstwerken. Worden ze misbruikt of gekoesterd? De Bossche kunstenaar Jacques Frenken is de eerste in Nederland die rond 1965 deze devotionalia hergebruikt. De tentoonstelling ‘Verspijkerd en verzaagd’ (18 febr. t/m 5 juni 2017) toont een overzicht van vijf decennia hergebruik van heiligenbeelden in de Nederlandse beeldhouwkunst. In dit filmpje zie je o.a. Frenken de heiligenbeelden ophalen
2013
Dit werk heeft drie jaar in mijn atelier gehangen, voordat ik het heb geëxposeerd. Het hangt nu in een appartement in New York.
Deze video is gemaakt op de openingsavond van de kunstbeurs door Blouin ARTINFO. Het was de decadentie ten top en ik deed eraan mee, vertegenwoordigd door de Leslie Smith Gallery (tegenwoordig SmithDavidson Gallery Miami/Amsterdam) .
2008
In Galerie Masters had ik de expositie ‘Porn your life’.
De ‘Porn your life’ werken bestaan uit verschillende media (beelden, installaties, tekst, fotografie en film). Ieder werk komt voort uit een idee dat zich daar voor leent. Het zijn directe spontane uitingen van gevoelens die ik schaamteloos bloot leg (in een setting van familiaire sfeer). In de westelijke wereld weten we steeds meer van elkaar door het massale betalingsverkeer, waarbij elke transactie via het internet loopt. Men weet wanneer je hebt betaald, wat je heb gekocht, wanneer je naar de dokter bent geweest enz… Instellingen, bedrijven spelen hier op in en maken gebruik van je gegevens zonder dat je het weet. Je wordt verplicht je identiteitsbewijs mee te dragen omdat het een veilig gevoel zou geven. Ook gaat mijn werk in op reality-programma’s waar men zich gespeeld of niet gespeeld geestelijk en lichamelijk blootlegt. De kijker als voyeur verwacht steeds meer schrikeffecten, waardoor de lat steeds hoger gelegd wordt om kijker maar te pleasen. Voor een beetje bloot of gescheld kijkt de (vooral noord Europese) westerling niet meer weg.
In de media werd meer de nadruk gelegd op de drollen en niet zozeer op de daadwerkelijke bedoeling van het werk. Het werk benadrukt het gebrek aan privacy in de huidige maatschappij, waarbij een ieder al zijn gegevens via de media openbaar maakt en derden het heerlijk of nuttig vinden om te consumeren.
1998
‘Bella’
Een schilderij dat ik in 1995 maakte op de kunstacademie (HKU). ‘Bella’ is bij het grote pupliek bekend door zeefdrukken, affiches en freecards, die verspreid werden ter gelegenheid van mijn eerste solo expositie in de Beurs van Berlage in 1998. Het werk, veelvuldig in kranten en tijdschriften gepubliceerd, is nu alleen te bewonderen door mensen die stil kunnen zitten in een ruimte in Den Haag.